Qaflans dilemma
På 800-talet blir drottning Jushirs rike utmanat av rebeller i norr. Hon behöver hjälp med att få dem att erkänna sig besegrade med värdighet. Hon kallar in den vise gurun Qaflan, som uppfinner spelet schack för att visa hur man kan göra. Er uppgift blir att skapa en schackmattsituation som gör att rebellerna ger upp sitt motstånd.
Så här gör ni
Ni börjar med att skriva ut PDF-dokumentet ”Uppdraget” med instruktioner nedan. Här finns förutom instruktioner också ett tomt schackbräde som ni ska använda för att lösa uppdraget. Vid varje tillfälle får ni på slutet en uppgift vars svar ger en koordinat och en pjäs. Initialen till pjäsen ska ni rita in i rätt ruta på det tomma brädet (Kung = K, Dam = D, Torn = T, Löpare = L, Springare = S). Efter fem lektioner kommer ni att ha ett svar för hur Qaflan och Jushir planerade att ställa rebellerna i schackmatt.
Hur jobbar ni tillsammans online?
Ska ni jobba tillsammans online upprättar ni först en kommunikationskanal. Det kan vara ett ZOOM-möte, via TEAMS, eller enklast en telefonlinje.
Sedan öppnar ni samma PDF-dokument för tillfälle 1-5 i era respektive datorer. Här finns det videos ni kan se på, men också schackbräden med uppgifter. Dessa bräden kan ni klicka på, och då kommer ni till ett schackbräde med uppgiften på i programmet Logiqboard.
En av er klickar på den lilla länkikonen uppe i högra hörnet och kopierar därmed sidan och skickar länken till er partner via mail, en chatfunktion, Messenger, eller liknande. När er partner klickar på länken har ni nu tillgång till samma bräde och ni kan båda flytta pjäser på brädet. Samma sak gäller vid minispelen. Ni delar länk och kan därmed spela med varandra på brädet.
Uppdraget
I det här dokumentet behöver ni skriva ut och spara det tomma schackbrädet, på vilket ni sätter ett kryss efter varje träff ni har.
Tillfälle 1
För att kunna hjälpa Qaflan måste vi repetera förra terminen och säkerställa att allt sitter. Sedan får ni lära er tre specialregler och vi spelar minispelet ”Springarna ger schack”, innan vi fokuserar på det viktigaste: Hur gör man schackmatt?
Tillfälle 2
Vi lär oss skillnaden på matt och patt, men främst lär vi oss hur olika schackmattbilder kan se ut. Allt för att vara redo att bistå Qaflan ännu bättre.
Tillfälle 3
När man väl har lärt sig olika sätten det kan bli schackmatt på, gäller det att träna in hur man når dit. Nu får ni lära er hur man gör schack och matt med två torn, samt om ni har kung och dam mot kung. Dessutom testar vi minispelet ”Dam mot springare”.
Tillfälle 4
Vi lär oss den vanligaste och viktigaste mattbilden: Pussmatten, en matt som också kallas för ”Få din pappa att sluta spela schack knepet!”. Vi testar minispelet Första schacken vinner, och snart är vi redo att lösa Qaflans dilemma.
Tillfälle 5
Det drar ihop sig för Qaflan, och då tror man lätt att det krävs seriös och allvarsam träning. Men det vi fokuserar på är den roligaste formen av schackträningen, eftersom den också är den bästa.
Vi avslutar med en utmanande klurighet och så hjälper vi förstås Qaflan att komma i mål.